RESTORATIVE / YIN YOGA

 

We leven in een wereld waarin we vaak druk zijn en veel in ons hoofd zitten. In deze rustige les wisselen we wekelijks houdingen en technieken af vanuit oa yin yoga, restorative yoga en mindfulness (mindful yoga). Er is veel aandacht voor meditatie en ademhaling. Het helpt om het zenuwstelsel te kalmeren zodat je meer rust en helderheid kunt ervaren. We sluiten de les regelmatig af met Yoga Nidra.

 

We beginnen de les meestal met bewegingen om het lichaam wat te openen en daarna een aantal houdingen om het lichaam wat sterker te maken. Dat brengt de energie goed op gang. Houdingen worden bij yin yoga en restorative yoga langer aangehouden en je gaat de spieren juist zoveel mogelijk ontspannen. Al is het soms nodig om aanpassingen te maken zodat er niet teveel rek ontstaat op bepaalde weefsels. Het lichaam krijgt ruimte doordat je bindweefsel en gewrichten gaat versoepelen en versterken. Ademhaling is hierbij heel belangrijk. Door bindweefsel te stimuleren word je soepeler in je banden en gewrichten, organen kunnen meer ruimte krijgen en stimuleer je ook de meridianen (energiebanen in je lichaam). Meridianen lopen oa door het bindweefsel. Als je langer in een houding bent kun je bewust gaan voelen in het moment en jezelf (leren) overgeven aan de houding. Als je meer tijd hebt in houdingen geeft dat ruimte voor inzicht in wat zich lichamelijk, geestelijk, energetisch en/of emotioneel afspeelt.

 

Deze les is ook een mooie tegenhanger van de actievere vormen van yoga zoals Ashtanga en Flow. Maar ook als je veel fietst, zwemt of aan fitness doet. Kortom een heerlijke les voor een soepel lichaam en een diepe ontspanning. De les is voor iedereen te volgen en houdingen zijn aan te passen waar nodig.